Lidia Amejko
(ur. 2 września 1955, Wrocław, Polska)
Autorka utworów prozatorskich i dramatów, stała felietonistka miesięcznika "Dialog". Jako licealistka interesowała się naukami ścisłymi, studiowała medycynę, ale porzuciła ją na rzecz kulturoznawstwa. Pracowała w studenckim studiu radiowym "Nad Odrą", gdzie nauczyła się techniki montażu radiowego, którą z powodzeniem wykorzystuje w swoich sztukach. W 1992 roku wysłała sztukę "Gdy rozum śpi, włącza się automatyczna sekretarka. Rzecz o gadaniu, sztuka na automatyczną sekretarkę, jako urządzenie samomontujące rzeczywistość", na konkurs na słuchowisko radiowe. Sztuka nie wzbudziła zainteresowania jury, ale wydrukował ją "Dialog". Została wystawiona w Niemczech i Zagrzebiu. Następna sztuka "Męka pańska w butelce", nazwana przez autorkę sztuką telewizyjną, przeszła próbę sceny w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu (1999), a kolejna, "Dwadrzewko", została zainscenizawana dla Teatru Telewizji (2005). Lidia Amejko często stosuje w swoich sztukach zabiegi formalne i tricki trudne do zrealizowania w tradycyjnym teatrze. W "Męce Pańskiej" bohater, XVII-wieczny filozof, żyje współcześnie jako żelazny pręt, natomiast w dramacie "Dwadrzewko" mieszkańcy pewnego domu współegzystują z dawnymi, zmarłymi mieszkańcami pokazanymi jako wpółprzeźroczyste byty. Największą karierę zrobiła na scenach sztuka "Farrago", napisana podczas pobytu pisarki na stypendium w USA na Uniwersytecie Iowa. Stawia ona pytanie o to, co jest prawdą, a co kreacją w czasach, kiedy wielu ludziom problemy bohaterów telenowel zastępują prawdziwe życie i pyta o odpowiedzialność za zło eksponowane na ekranach telewizorów. Napisała także opartą na motywach prozy Franza Kafki "Przemianę 1999". Ostatnio wydała tom opowiadań "Głośne historie" (2003), w którym pojawiają się bohaterowie znani już z jej sztuk, nominowany do Nagrody Literackiej Nike.