Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania – premiera w Spale
Na zjeździe Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych w Spale odbyła się prezentacja książki Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania pod redakcją Dariusza Kosińskiego i Wandy Świątkowskiej.
Książka, wydana z okazji stulecia Reduty, zawiera artykuły naukowe będące uzupełnionymi i rozwiniętymi wersjami wystąpień na konferencji „Reducie na stulecie”, która odbyła się w dniach 18—19 stycznia 2019 roku w Krakowie pod auspicjami Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego i okazała się wydarzeniem wskazującym nowe obszary i nowe kierunki badawcze.
„Tom Reducie na stulecie, pozostając — zgodnie ze swoim tytułem — prezentem na setne urodziny, jest też zarazem zobowiązaniem i zapowiedzią. Ostatecznie najlepsze, co możemy zrobić z okazji jubileuszu, to kontynuować działania na rzecz podtrzymania i umocnienia obecności Reduty i jej tradycji we współczesnym życiu humanistycznym i artystycznym. Śpiewając urodzinowo Sto lat, kładziemy zdecydowanie mocniejszy akcent na «niech żyje, żyje nam»” – pisze w artykule wstępnym prof. Dariusz Kosiński.
Ten obszerny tom (484 strony), którego publikacja została dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, dedykowany jest pamięci prof. Zbigniewa Osińskiego.
Treść
Dariusz Kosiński Podarek i zobowiązanie / 11
Maria Kalinowska Ethos Reduty i jego źródła / 18
Wojciech Dudzik Reduta — scena narodowa? / 34
Ks. Andrzej Draguła „Żywosłowie” Juliusza Osterwy z perspektywy kaznodziejskiej teologii głosu / 049
Ewa Dulna-Rak Zainteresowania Juliusza Osterwy językiem polskim / 65
Tadeusz Kornaś Mieczysław Limanowski. Geologia i sztuka / 94
Wanda Świątkowska Efekt realności w scenografii Reduty / 111
Agnieszka Wanicka Kontynuacja czy reforma? Spojrzenie na Redutę z perspektywy badacza sztuki aktorskiej XIX wieku / 140
Katarzyna Flader-Rzeszowska Aktor odmałpiony. Etos artysty w myśli Edmunda Wiercińskiego / 154
Ksenia Lebiedzińska „Źródło żywe bijące”. Wpływ Wandy Osterwiny na kształt Redutowego ideału aktorstwa / 180
Jan Jiřík Centra nowej kultury. Reduta oraz czeskie teatry międzywojnia i ich dążenie do nowego teatru / 191
Diana Poskuta-Włodek Adam Dobrodzicki i jego inscenizacja „Ulicy dziwnej” / 211
Krystyna Duniec „Uciekła mi przepióreczka”, czyli Elity / 238
Dariusz Kosiński Egzekwie polskie w roku 1922 / 261
Dorota Jarząbek-Wasyl Reduta na fali / 285
Barbara Osterloff Osterwa i Zelwerowicz. Zerwane przymierze / 310
Natalia Jakubowa Reduta i ideał teatru Ireny Solskiej / 333
Agnieszka Marszałek Zła prasa Reduty / 345
Anna Kuligowska-Korzeniewska Osterwa zdobywa Łódź / 393
Jarosław Cymerman Obecność symboliczna. Juliusz Osterwa i Reduta w Lublinie / 407
Dorota Buchwald Teatr Polska — dziedzictwo Redutowych objazdów / 428
Noty o autorach / 447
Abstracts / 455
Indeks / 468
Zdjęcie nagłówkowe: Spała 2019, od lewej: redaktorka tomu Wanda Świątkowska i gotowi do lektury – Piotr Morawski i Joanna Krakowska.